Uansett om du konkurrerer, deltar på utstilling eller går tur med hunden i nabolaget er alle hunder utsatt for smitte. Her finner du en oversikt over hvilke vaksiner hunden bør ha.

Når hunden vaksineres er det for å beskytte den mot infeksjonssykdommer. I vaksinen er det en ufarlig variant av det viruset den skal beskyttes mot, og immunsystemet stimuleres da til å lage antistoffer mot dette.

På denne måten blir hunden mer motstandsdyktig ovenfor viruset når den utsettes for det.

Disse antistoffene deler tisper med valpene sine så lenge de får råmelk. Når valpene flytter i nye hjem er det viktig å opprettholde beskyttelsen gjennom jevnlige vaksinasjoner.

Valper bør derfor vaksineres med vaksiner ved 8, 12 og 16 ukers alder.

Hvilke vaksinasjoner er viktig

Parvovirus:
  • Et virus som angriper tarmslimhinnen. Hos valper kan viruset også angripe hjertet. Smitter ved direkte kontakt mellom hunder og via avføring. Symptomer er oppkast, feber og diaré. Valper og svake hunder kan dø av sykdommen.

Smittsom leverbetennelse:
  • Smittsom leverbetennelse (HCC) smitter via direkte kontakt, avføring, urin og spytt og angriper leveren. Dette er en sykdom som er lite utbredt i Norge.  Symptomene er slapphet, feber, oppkast og diaré. Kan være dødelig.

Valpesyke:
  • Valper er spesielt utsatt for denne sykdommen som kan være svært dødelig. Smitten skjer når hunder er i direkte kontakt med hverandre. Symptomene er feber, nese- og tåreflor, hoste, oppkast, diaré og død.

Kennelhoste:
  • Også kalt parainfluensa og bordetella bronchiseptica. Kennelhoste angriper de øvre luftveiene og forårsaker langvarig hoste som kan utvikle seg til lungebetennelse.
    Vaksinen må gis årlig for å ha en effekt, og syke hunder bør holdes i ro til hosten er over. I tillegg må hunder som skal reise via for eksempel Finland, Danmark eller Storbritannia vaksineres mot rabies. Undersøk om vaksinen er nødvendig før reise hos ditt veterinærkontor.

Intervaller

Når valpen er åtte uker gammel får den vaksine mot parovirus, deretter en ny vaksine ved 12 uker mot valpesyke, smittsom leverbetennelse, parvovirus og kennelhoste.

Hunder må vaksineres mot kennelhoste hvert år. De andre sykdommene holder det å gi vaksine mot hver 2. år.

Skal du delta på utstillinger, prøver eller konkurranser i regi av Norsk Kennel Klub er det i tillegg krav om at hunden er vaksinert mot valpesyke.

De anbefaler også at hunden er vaksinert mot parvovirus og kennelhoste.

Utdrag fra Norsk Kennel Klubs utstillingsregler:

- Hund under 15 måneder: Hunden må være minimum 10 uker ved siste vaksinasjon.
- Hund som har fylt 15 måneder: Hunden skal være vaksinert ved minst 10 måneders alder og deretter skal siste vaksinasjon være utført for maksimum 3 år siden.
- Ved førstegangsvaksinasjon må det ha gått minimum 2 uker fra vaksinasjonsdato.
Kontroll av at gjeldende innførsels- og vaksinasjonsbestemmelser er fulgt kan forekomme. Det anbefales at deltagende hunder også er vaksinert mot parvovirusinfeksjon og parainfluensa (kennelhoste).