Tannstell hos hund

Vi mottar mange hunder og katter med tannproblemer. Mange hunderaser får mye tannstein og tannkjøttbetennelse. Vi oppfordrer derfor alltid hundeeiere til å pusse hundens tenner daglig. Begynn når valpen er ung og munnen ikke gjør vondt. Bruk godbiter og belønning og gi hunden en gradvis tilvenning. Du sparer mange kroner - og hunden for smerte ved at du forebygger tannsykdommer.

Katten har også stor nytte av daglig tannpuss! Mange har tannkjøttbetennelse. Men for å lykkes, må katten tilvennes som liten.

Små og mellomstore raser er mest utsatt for tannproblemer, og raser med kort snute har ikke plass til alle tennene sine, så de står veldig trangt. Da samles mye tannstein.

Det finnes i dag tannkrem spesielt laget for hunder og katter. Disse er som regel innsatt med god smak slik at hunden ser på hele pussingen som en positiv opplevelse. Det er viktig at hund og katt blir pusset med tannkrem laget for dem, og ikke med mennesketannkrem. Den inneholder fluor som kan være giftig for kjæledyr. De liker heller ikke mintsmak! Vi anbefaler at du bruker en myk barnetannkost eller kjøper en tannkost spesielt laget for hund / katt.

Det er vanskelig å pusse innsiden, men det viktigste er å få pusset utsiden av tennene. Der ser vi mest tannstein. Hunden liker ikke at du roter under nesa - ta fortennene til slutt.

Hunden er et flokkdyr som instinktivt skjuler smerte. Den kan ha råtne tenner, løse tenner, knekte tenner, tannbyller, massiv tannkjøttbetennelse osv, og likevel har relativt normal atferd. Lukter det dårlig fra munnen, eller ser rart ut, bør den altså få litt dyrlegehjelp. En hund med kronisk smerte er mindre aktiv, mindre tolerant, kontaktsøkende eller avvisende, og sover gjerne mer enn før. Katten er et revirmarkerende rovdyr, og skjuler også svakhet og smerte. En katt med smerter sover mer, trekker seg vekk, er mindre tolerant, og har endret kroppsholdning og ansiktsuttrykk.

Iblant tror dyreeier dyret bare er blitt gammelt - men når vonde tenner blir operert ut, får dyret normal atferd igjen.

Skal man ha kjæledyr, er det viktig å sørge for god dyrevelferd, også når det gjelder tannhelsen.

Vi anbefaler årlig helsesjekk der det også blir tittet i munnen. Hos eldre dyr, eller dyr med tidligere munnhuleproblemer, anbefaler vi en årlig munnhuleundersøkelse i narkose. Da blir tenner gjort rene, munnen blir grundig undersøkt, og det blir tatt røntgen av tennene. Dersom det blir oppdaget sykdom og skader som må gjøres noe med, settes en ny tid opp for operasjon. Hunder og katter er rovdyr. De har rovdyrtenner som det kan kreves omfattende kirurgi for å operere ut.