Vaksinering av hund:

1.vaksine gis som regel når valpen er mellom 6 og 8 uker, da er det som regel oppdretteren som tar med valpen til dyrlegen for dette.

2.vaksine gis når valpen er fylt 12 uker.

En 3.vaksine anbefales av de fleste dyreklinikker. Denne gis når valpen er fylt 16  uker. Grunnen til den 3.vaksinen er at enkelte valper ikke oppnår full beskytttelse fra 12 ukers vaksinen. Dette kan forekommer hvis valpen har høye antistoffer i blodet fra morsmelken som igjen fører til redusert vaksineeffekt ved 12 ukers vaksinen.

Etter dette er det vaksine 1 gang i året. Dyrlegen på Ålgård sender automatisk ut innkalling til dette. Hunden får også en helsesjekk i forbindelse med vaksineringen.

Vaksinering av Katt:

1.Vaksine gis som regel når kattungen er 8-12 uker gammel.

2. Revaksine gis 4-6 uker etter 1.dose.

3.Deretter vaksineres katten når fylt 1 år og årlig etter dette.

Hva vaksinerer vi hunder mot?

Parvo er et virus som angriper hundens tarm og gir blodig diare. Uvaksinerte hunder kan bli svært syke og infeksjonen kan også være dødelig.

Smittsom leverbetennelse skyldes et adenovirus. Denne sykdommen angriper leveren og kan være dødelig.

Valpesyke skyldes et paramyxovirus og er svært smittsom for uvaksinerte hunder i alle aldre. (Ingen utbrudd i norge de siste årene takket være god beskyttelse fra vaksinen)

Kennelhoste gir sykdom i øvre luftveier og skyldes både virus og bakterier. Vaksinerte hunder kan få milde symtomer av kennelhoste mens uvaksinerte hunder kan få en krafig infeksjon. Kennelhoste kan gi hoste, opptil 4-6 uker.

Vi har ingen medisiner som kan behandle virusinfeksjoner. Antibiotika virker kun på bakterier og ikke virus.

Det er utrolig viktig å forebygge alvorlige virusinfeksjoner, da de kan være vanskelig å behandle.

Hvis en vaksinert hund skulle blitt syk med en av disse virusene, vil de kun få milde symtomer, mens en uvaksinert ville blitt svært syk.

Katten vaksineres 1 gang i året mot Kattepest og katteinfluensa.

Kattepest forårsakes av et virus, parvovirus, som infiserer kattens mage og tarm. Viruset spres med avføringen fra et smittet individ innen ca to uker. Smitten spres allerede før katten får symptomer.

Katteinfluensa, eller øvre luftveisinfeksjon, er en relativt vanlig sykdom hos katt. Det er størst risiko for smitte der mange katter bor sammen ettersom smitten da spres lettere mellom individene. Uvaksinerte katter, unge katter og eldre katter med nedsatt immunforsvar rammes oftere.